T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ERZURUM / AŞKALE - İnkılap İlkokulu

PDR HİZMETLERİ ETİK YÖNERGESİ

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİ ETİK YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1– (1)Bu Yönergenin amacı, Millî Eğitim Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında, özel ve
resmî eğitim kurumlarında, rehberlik ve araştırma merkezlerinde yürütülen rehberlik ve psikolojik
danışma hizmetlerinin etik ilkelerini belirlemek ve bu hizmetleri yürüten personelin görev, yetki ve
sorumluluklarıyla ilgili uyması gereken etik ilkelere yönelik usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2– (1)Bu Yönerge; 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel
Kanunu, 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu, 1/6/2005 tarihli ve 5237 sayılı Türk
Ceza Kanunu, 3/7/2005 tarihli ve 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu, 24/03/2016 tarihli ve 6698
sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, 25/8/2011 tarihli 652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren
Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 10/7/2018 tarihli ve
30474 sayılı Resmî Gazete' de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin 301 inci, 308 inci ve 326 ncı maddeleri, 13/04/2005 tarihli ve
25785 sayılı Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri ile Başvuru Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmeliği ve 14/08/2020 tarihli ve 31213 sayılı Resmî Gazete' de yayımlanan Rehberlik ve
Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği'ne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3– (1)Bu Yönergede geçen;
a)Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b)Danışan: Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinden yararlanmak üzere eğitim
kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma servisleri ile rehberlik ve araştırma merkezlerine
başvuran bireyi,
c)Etik ilke: Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel ve resmî eğitim kurumları ile rehberlik ve araştırma
merkezlerinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini yürüten personelin uyması gereken
ilkeleri,
ç)Etik ikilem: Rehber öğretmen/psikolojik danışmanın karşılaştığı bir duruma ilişkin karar alma
sürecinde seçeneklerden her birinin etik açıdan kabul edilebilir bazı yönlerinin olması ancak tüm

etik ilkelerin aynı anda tam olarak karşılanamamasından dolayı yaşanan kararsızlığı,
d)Etik ikilem karar alma basamakları: Etik ikilem söz konusu olduğunda takip edilmesi gereken;
ikilemin tanımlanması, tüm etik ilkelerin, ilgili mevzuatın dikkate alınması, bütün eylem yollarının
belirlenmesi, en uygun eylemin seçilmesi ve uygulama sonucunun değerlendirilmesi
basamaklarını,
e)Genel müdürlük: Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
f)İyilik hâli: Bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal açıdan bir bütün olarak iyi olmasını,
g)Psikolojik danışma: Bireylere kendini tanıma, karar verme ve problem çözme becerisi
kazandıran, bireylerin kişisel ve toplumsal uyumlarını gerçekleştirmelerini ve iyilik hallerini
geliştirmelerini amaçlayan, bireysel ve grupla profesyonel olarak yürütülen psikolojik yardım
sürecini,
ğ)Psikolojik ölçme araçları: Rehberlik ve araştırma merkezlerinin bireyi tanıma, tanılama, tarama
ve inceleme çalışmaları ile rehberlik ve psikolojik danışma servislerinin bireyi tanıma
çalışmalarında kullandıkları çeşitli ölçek, test ve envanterleri,
h)Süpervizyon: Rehber öğretmen/psikolojik danışmanın kendisinden daha deneyimli ve yetkin olan
bir uzman tarafından sistemli bir şekilde, kişisel ve mesleki yeterliklerinin desteklenmesi,
güçlendirilmesi ve geliştirilmesi amacıyla geri bildirimler almasına yönelik süreci ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel Etik İlkeler
Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeleri
MADDE 4– (1)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde;
a)Yetkinlik,
b)Dürüstlük,
c)Gizlilik,
ç)Duyarlılık,
d)Bilimsellik,
e)Sorumluluk
ilkeleri esastır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Genel müdürlüğün görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 5– (1)Genel Müdürlüğün rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler
doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a)Eğitim kurumları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde rehberlik ve psikolojik danışma

hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesi amacıyla gerekli önlemleri alır.
b)Rehberlik ve araştırma merkezlerinde tanılama, tarama ve inceleme amacıyla kullanılacak
psikolojik ölçme araçlarının sağlanması, uygulanması, gizliliği ve bilimsel standartlarının
korunmasına ilişkin önlemleri alır.
İl/ilçe millî eğitim müdürlüklerinin görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 6– (1)İl ve ilçe millî eğitim müdürlüklerinin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin
etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a)Eğitim kurumları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesi amacıyla gerekli önlemleri alır.
b)İl ve ilçe millî eğitim müdürlüklerinde bireylere ilişkin özel ve gizlilik içeren belgelerin güvenliğini
sağlar.
Rehberlik ve araştırma merkezi müdürünün görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 7– (1)Rehberlik ve araştırma merkezi müdürünün rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a)Rehberlik ve araştırma merkezinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler
doğrultusunda yürütülmesini sağlar.
b)Rehberlik ve araştırma merkezine başvuran bireylerin rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinden faydalanması için gerekli koşulları sağlar.
c)Rehberlik ve araştırma merkezi çalışmalarında kullanılan psikolojik ölçme araçlarının, danışan
dosyalarının ve diğer kayıtların güvenliğini, gizliliğini ve standartlarına uygun kullanılmasını sağlar.
ç)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinden yararlanan bireylere ilişkin hizmetin gerektirdiği
özel ve gizlilik içeren bilgi ve belgeleri rehber öğretmen/psikolojik danışmandan talep etmez.
d)İhmal ve istismar vakalarını veya ihmal ve istismar şüphesi bulunan durumları Türk Ceza
Kanunu'nun ilgili maddeleri doğrultusunda gerekli mercilere bildirir ve/veya süreçten ilk haberdar
olan personelin gerekli mercilere bildirmesi sürecini destekler.
e)İhmal ve istismar vakalarında veya ihmal ve istismar şüphesi bulunan durumlarda iş ve işlemlerin
gizlilik ilkesine uygun bir şekilde yürütülmesini sağlar.
f)İhmal ve istismar vakalarının veya ihmal ve istismar şüphesi bulunan durumların bildirim süreci ve
sonrasında bireyin en az şekilde etkilenmesi için gerekli tedbirleri alır.
Rehberlik ve araştırma merkezi müdür yardımcılarının görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 8– (1)Rehberlik ve araştırma merkezi müdür yardımcılarının rehberlik ve psikolojik
danışma hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a)Rehberlik ve araştırma merkezlerinde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler
doğrultusunda yürütülmesine ilişkin kurum müdürünün verdiği görevleri yerine getirir.
b)Rehberlik ve araştırma merkezi çalışmalarında kullanılan psikolojik ölçme araçlarının, danışan

dosyalarının ve diğer kayıtların güvenliğini, gizliliğini ve standartlarına uygun kullanılmasına ilişkin
kurum müdürünün verdiği görevleri yerine getirir.
c)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinden yararlanan bireylere ilişkin hizmetin gerektirdiği
özel ve gizlilik içeren bilgi ve belgeleri rehber öğretmen/psikolojik danışmandan talep etmez.
ç)İhmal ve istismar vakalarını veya ihmal ve istismar şüphesi bulunan durumları Türk Ceza
Kanunu'nun ilgili maddeleri doğrultusunda gerekli mercilere bildirir ve/veya süreçten ilk haberdar
olan personelin gerekli mercilere bildirmesi sürecini destekler.
Eğitim kurumu müdürünün görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 9– (1)Eğitim kurumu müdürünün rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler
doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesi için gerekli
tüm önlemleri alır.
b)Tüm öğrencilerin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinden faydalanabilmesi için gerekli
koşulları sağlar.
c)Rehber öğretmen/psikolojik danışmanın görevini hizmetin amaçlarına ve etik ilkelere uygun
olarak yerinde, zamanında ve nitelikli bir şekilde yapmasını sağlar.
ç)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinden yararlanan öğrencilere ilişkin hizmetin gerektirdiği
özel ve gizlilik içeren bilgi ve belgeleri rehber öğretmen/psikolojik danışmandan talep etmez.
d)İhmal ve istismar vakalarını veya ihmal ve istismar şüphesi bulunan durumları Türk Ceza
Kanunu'nun ilgili maddeleri doğrultusunda gerekli mercilere bildirir ve/veya süreçten ilk haberdar
olan personelin gerekli mercilere bildirmesi sürecini destekler.
e)İhmal ve istismar vakalarında veya ihmal ve istismar şüphesi bulunan durumlarda iş ve işlemlerin
gizlilik ilkesine uygun bir şekilde yürütülmesini sağlar.
f)İhmal ve istismar vakalarının veya ihmal ve istismar şüphesi bulunan durumların bildirim süreci ve
sonrasında bireyin süreçten en az şekilde etkilenmesi için gerekli tedbirleri alır.
g)Rehber öğretmen/psikolojik danışmana rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin dışında
öğretim, yönetim ve büro işlerine ilişkin görevler vermez.
ğ)Rehber öğretmen/psikolojik danışmanın boş derse girmesini talep etmez ancak rehber
öğretmen/psikolojik danışmanın talep etmesi durumunda sınıfta rehberlik etkinlikleri uygulamasına
ilişkin gerekli desteği sağlar.
h)Disiplin kuruluna veya öğrenci davranışlarını değerlendirme kuruluna sevk edilen öğrencilere
ilişkin raporun hazırlanması sürecinde rehber öğretmen/psikolojik danışmanlardan öğrencinin ceza
alması ya da almaması yönünde herhangi bir ifadeye yer vermesini talep etmez.
ı)Rehber öğretmen/psikolojik danışmanlara disiplin olayının araştırılması ve öğrencilerin
ifadelerinin alınması gibi rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleriyle bağdaşmayan görevler

vermez.
Eğitim kurumu müdür yardımcılarının görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 10– (1)Eğitim kurumu müdür yardımcılarının rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin
etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin
kurum müdürünün verdiği görevleri yerine getirir.
b)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin kayıtların güvenliğini, gizliliğini ve
standartlarına uygun kullanılmasına ilişkin kurum müdürünün verdiği görevleri yerine getirir.
c)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinden yararlanan öğrencilere ilişkin hizmetin gerektirdiği
özel ve gizlilik içeren bilgi ve belgeleri rehber öğretmen/psikolojik danışmandan talep etmez.
ç)İhmal ve istismar vakalarını veya ihmal ve istismar şüphesi bulunan durumları Türk Ceza
Kanunu'nun ilgili maddeleri doğrultusunda gerekli mercilere bildirir ve/veya süreçten ilk haberdar
olan personelin gerekli mercilere bildirmesi sürecini destekler.
Rehber öğretmen/psikolojik danışmanın görevleri
MADDE 11– (1)Rehber öğretmen/psikolojik danışmanların rehberlik ve psikolojik danışma
hizmetlerinin etik ilkeler doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a)Yetkinlik ilkesi kapsamında;
1)Yetkinlik sınırları dâhilinde hizmet sunar.
2)Mesleki bilgi, beceri ve yeterliliğini arttırmak için mesleğine ilişkin güncel gelişmeleri takip eder ve
bu amaçla mesleki gelişim imkânlarını kullanır.
3)İhtiyaç duyduğu konularda gerektiğinde süpervizyon alır.
4)Yardım hizmeti sunulan bireyin iyiliğini ve yararını gözeterek ilgili kişi ve kurumlarla iş birliği ve eş
güdüm içinde çalışır.
5)Bireyin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin müdahale alanı ya da rehber
öğretmen/psikolojik danışmanın mesleki yeterlikleri dışında kalan bir uzmanlık alanında yardıma
ihtiyaç duyması durumunda, bireyi yardım alabileceği daha yetkin uzman kişi, kurum ve kuruluşlara
yönlendirir.
6)Bireyin yönlendirilebileceği başka bir ruh sağlığı uzmanı olmaması veya bireyin başka bir ruh
sağlığı uzmanından yardım alma imkânının olmadığı durumlarda etik ikilem karar alma
basamaklarını takip eder ve uygunsa yardım hizmeti sunmaya devam eder.
7)Rehber öğretmen/psikolojik danışman rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini en etkili
şekilde sunabilmek için iyilik hâlini korur. İyilik hâlini olumsuz etkileyen durumlar nedeniyle görev ve
sorumluluklarını yerine getirmekte güçlük yaşadığında gerekli tedbirleri alır.
b)Dürüstlük ilkesi kapsamında;
1)Kendini doğru olarak tanıtır ve mesleki nitelikleri hakkında doğru bilgi verir

2)Gerçekleştirdiği çalışmalarda bireylere doğru ve güvenilir bilgi verir.
3)Kendine veya bir tanıdığına maddi bir destek sağlamak için öğrenciyi okul dışındaki kurum veya
kişilere yönlendirmez.
4)Çalışmalarını herhangi bir maddi ve/veya manevi fayda ya da çıkar sağlamadan yürütür.
c)Gizlilik ilkesi kapsamında;
1)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinden yararlanan bireylere ilişkin hizmetin gerektirdiği
özel ve gizlilik içeren bilgi ve belgeleri, bireyin izni olmadan, birey reşit değilse velisinin izni
olmadan adli ve idari soruşturma kapsamı haricinde paylaşmaz.
2)Bireysel veya grupla psikolojik danışma sürecinin başlangıcında, kişinin kendine ya da
başkalarına zarar vermiş ya da zarar verecek olması durumunda gizlilik ilkesinin geçerli
olmayacağını ve danışma sürecinde elde edilen bilginin yetkili kişilerle paylaşılacağını bireye
bildirir.
3)İhmal ve istismar vakalarında veya ihmal ve istismar şüphesi durumlarında kişinin beyanını esas
alarak olayın gerçekleştiği zamana bakmaksızın tutanak tutar ve gerekli mercilere bildirir.
4)İhmal ve istismar vakalarının veya ihmal ve istismar şüphesi durumlarının bildirim süreci ve
sonrasında bireyin en az şekilde etkilenmesi için gerekli desteği sağlar.
5)Rehber öğretmen/psikolojik danışman süpervizyon alırken yardım hizmeti sunulan bireyin
onayını almak veya kişisel bilgilerini gizlemek koşulu ile psikolojik danışma sürecine ilişkin bilgileri
süpervizyon aldığı kişiyle paylaşabilir.
6)Bireyin aynı zamanda diğer ruh sağlığı uzmanları tarafından da takip edilmesi veya başka bir
uzmana yönlendirilmesi durumunda bireye ait bilgileri bireyin, birey öğrenci ise velisinin izni ile
paylaşabilir.
7)Bireylerin ses veya görüntüsünü kaydetmeden önce bireyin, birey öğrenci ise velisinin yazılı
iznini alır.
8)Grup etkinliklerinde veya grupla psikolojik danışmada paylaşılanların grup içinde kalmasının
önemi konusunda grup üyelerini bilgilendirir ve gizliliğe uyma konusunda teşvik eder.
ç)Duyarlılık ilkesi kapsamında;
1)Irk, dil, din, renk, cinsiyet, görüş ve statü ayrımcılığı yapmaksızın danışanlarına eşit ve adil
davranır.
2)Hayat boyu rehberlik anlayışıyla bireylerin yaş, gelişim özellikleri ve öğretim kademelerini dikkate
alır ve bireylerin bütüncül olarak gelişimine katkı sağlar.
3)Sunduğu hizmetlerde bireysel ve toplumsal özellikler ile ihtiyaçları göz önünde bulundurur.
4)Bireye zarar verici davranışlardan, uygulamalardan ve tutumlardan kaçınır.
5)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin objektifliğini ve bireye yönelik yararını
engelleyecek/bozacak nitelikteki her türlü ilişkiden kaçınır.
6)Bireysel ve grupla psikolojik danışma hizmeti sunarken bireylerin gönüllü katılımını esas alır.

Ancak yasal süreçler gibi zorunlu olarak psikolojik danışma hizmeti verilen durumlarda danışanları
sürece katılmaya teşvik eder.
7)Bireyin ve ailesinin seçim ve kararlarına saygı gösterir.
8)Rehber öğretmen/psikolojik danışman kendi değerlerinin ve inançlarının farkında olur, yardım
sunduğu bireyi kendi değer ve inançları doğrultusunda etkilemeye çalışmaz.
9)Disiplin kuruluna veya öğrenci davranışlarını değerlendirme kuruluna sevk edilen öğrencilere
ilişkin raporun hazırlanması sürecinde öğrencinin gelişim dönemi özellikleri, duygu, düşünce ve
davranışlarının nedenleri, aile yapısı ve sosyal çevresi gibi etkenleri bir bütün olarak değerlendirir.
Raporda öğrencinin ceza alması ya da almaması yönünde herhangi bir ifadeye yer vermez.
d)Bilimsellik ilkesi kapsamında;
1)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini bilimsellik esasına dayalı olarak sunar.
2)Psikolojik ölçme araçlarının kullanılmasında Bakanlıkça alınan önlemlere uygun olarak hareket
eder.
3)Psikolojik ölçme aracının geçerliği, güvenirliği, geliştirme ya da uyarlama çalışmaları, sınırlılıkları
ve bu aracın hangi amaçlar için nasıl kullanılacağı konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur
ve psikolojik ölçme aracının uygulama yönergesinde belirtilen kurallara uygun olarak hareket eder.
4)Uygulama ve değerlendirme yeterliliğine sahip olmadığı psikolojik ölçme araçlarını kullanamaz
ve yeterlilik sınırlarını aşamaz.
5)Kişinin dil, engel durumu gibi bireysel farklılıklarına ve gelişimsel özelliklerine uygun psikolojik
ölçme araçlarını kullanır.
6)Psikolojik ölçme aracının içeriğinin korunmasından ve sonuçlarının gizliliğinden sorumludur.
7)Uyguladığı psikolojik ölçme aracına ilişkin sonuçlar hakkında bireye bilgi verir. Tanılama amacıyla
kullanılan ölçme araçlarında bireyin ve ailesinin sonuçları sayısal değer olarak talep etmesi hâlinde
sonucu zekâ bölümü aralıkları çerçevesinde verir. Ayrıca kullanılan ölçeğin sınırlılıkları ile ilgili bilgi
verir.
8)Kullanacağı bireyi tanıma tekniklerinin geçerli, güvenilir ve kültüre uygun olmasına dikkat eder.
9)Bireyi tanıma çalışmalarında tek bir psikolojik ölçme aracı sonucuna göre birey hakkında kesin
yargıya varmak yerine, uyguladığı diğer test ve test dışı tekniklerin sonuçlarını birlikte değerlendirir.
10)Araştırma ve projelerde kullanılacak veri toplama araçlarında yer alan soruların veya ifadelerin
etik açıdan uygun olmasına ve katılımcıların kişilik haklarını ihlal eder nitelikte olmamasına dikkat
eder.
11)Başka kişi ya da kurumların geliştirdiği veri toplama araçlarını kullanmak istemesi durumunda
veri toplama araçlarını kullanmak için ilgili kişi veya kişiler ile kurum veya kurumlardan gerekli izni
alır.
12)Araştırma sürecinde toplanan kişisel verileri araştırma amacı dışında katılımcıların izni
olmaksızın hiçbir kişi, kurum ve kuruluşla paylaşmaz.

e)Sorumluluk ilkesi kapsamında;
1)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini en etkin şekilde yerine getirmekle sorumludur.
2)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri kapsamında yapacağı tüm çalışmalarda etik ilkelere
uygun davranır.
3)Etik ikilem söz konusu olduğunda etik karar alma basamaklarını takip eder.
4)Gerektiğinde yeterliliği ölçüsünde süpervizyon verir.
5)Meslektaşlarını etik ilkelere uyma konusunda teşvik eder.
6)Sunduğu hizmetlerde bireyin ve toplumun yararını gözetir.
7)Görüşme veya danışma sürecini etkili kullanır, bu süreyi kişisel problemlerini konuşmak veya
çözmek için kullanmaz.
8)Sosyoekonomik ve kültürel açıdan dezavantajlı olan öğrenciler ile özel eğitim ihtiyacı olan
öğrencilerin güçlendirilmesi ve tüm öğrencilerin en üst düzeyde eğitim imkânından yararlanmasına
engel olan durumların ortadan kaldırılması için gayret gösterir.
9)Sorumluluğunda olan stajyer öğrencilere uzmanlığı ile ilgili bilgi ve deneyimlerini aktararak
öğrencileri etik ilkelere uymaya teşvik eder.
(f)Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin ihtiyaç duyulduğunda çevrimiçi bilgi teknolojileri
kullanılarak uzaktan verilmesi durumunda, bu hizmetleri etik ilkeler doğrultusunda yürütür.
Sınıf rehber öğretmeninin görevleri
MADDE 12– (1)Sınıf rehber öğretmeninin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler
doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır;
a)Öğrencilerine ilişkin özel ve gizlilik içeren bilgi ve belgeleri öğrenci ve velisinin izni olmadan adli
ve idari soruşturma kapsamı haricinde paylaşmaz. Ancak bilgileri iş birliği ve yönlendirme
kapsamında öğrenci ve velisinin iznini alarak ilgili uzmanlarla paylaşabilir.
b)Sınıf rehberlik etkinliklerinin uygulanması sürecinde yapılan paylaşımların sınıf içinde kalmasının
önemi konusunda öğrencileri bilgilendirir ve onların özel ve gizlilik içeren paylaşımlarını başka
bireylerle paylaşmaz.
c)İhmal ve istismar vakalarında veya ihmal ve istismar şüphesi durumlarında tutanak tutarak
gerekli mercilere başvurur ve öğrencinin üstün yararını gözeterek gizlilik ilkesine uygun olarak
hareket eder.
ç)Öğrencilere en etkili şekilde rehberlik edebilmek için gerekli bilgi ve becerilerini geliştirir.
d)Sınıf rehberliği için ayrılan süreyi amacına uygun olarak etkili bir şekilde kullanır ve rehberlik dışı
faaliyetlerde bulunmaz.
e)Rehber öğretmen/psikolojik danışmandan öğrenciye ait özel ve gizlilik içeren bilgi talep etmez.
Öğrencinin sosyal duygusal, akademik veya kariyer konularında danışma hizmeti aldığına dair

genel bilgiler edinebilir.
Diğer öğretmenlerin görevleri
MADDE 13– (1)Öğretmenlerin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin etik ilkeler
doğrultusunda yürütülmesine ilişkin görevleri şunlardır:
a)Öğrencilerine ilişkin özel ve gizlilik içeren bilgi ve belgeleri öğrenci ve velisinin izni olmadan adli
ve idari soruşturma kapsamı haricinde paylaşmaz. Ancak bilgileri iş birliği ve yönlendirme
kapsamında öğrenci ve velisinin iznini alarak ilgili uzmanlarla paylaşabilir.
b)İhmal ve istismar vakalarında veya ihmal ve istismar şüphesi durumlarında tutanak tutarak
gerekli mercilere başvurur ve öğrencinin üstün yararını gözeterek gizlilik ilkesine uygun olarak
hareket eder.
c)Rehberlik hizmetleri ile ilgili bilgi ve becerilerini geliştirir.
ç)Rehber öğretmen/psikolojik danışmandan öğrenciye ait özel ve gizlilik içeren bilgi talep etmez.
Öğrencinin sosyal duygusal, akademik veya kariyer konularında danışma hizmeti aldığına dair
genel bilgiler edinebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yürürlük ve Yürütme
Yürürlük
MADDE 14– (1)Bu Yönerge, onay tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15– (1)Bu Yönerge hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 07.03.2023 - Güncelleme: 07.03.2023 10:50 - Görüntülenme: 55
  Beğen | 0  kişi beğendi